Breikers behind the scenes – Michael Wijngaarden koppelt missie en kennis

Dagelijks helpen onze consultants bedrijven in Metropoolregio Amsterdam met de transitie naar slimme en duurzame mobiliteit en de overstap naar een schoon wagenpark. Al onze adviseurs hebben hun eigen expertise. Toch is er één gemene deler: met hart en ziel zetten ze zich in om de Metropoolregio Amsterdam een beetje schoner en bereikbaarder te maken. Hoe gaan onze Breikers te werk, wat beweegt ze en hoe denken ze hun doel te bereiken? Breikers aan het woord.

Michael van Wijngaarden is consultant logistiek bij Breikers. Waar zijn collega’s de automobilist uit de wagen en op de fiets of in het OV probeert te krijgen, helpt Michael de MKB-er bij het realiseren van een schoner en slimmer wagenpark.

Amsterdam heeft zich verbonden aan Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. Doel: in 2025 zoveel mogelijk emissievrije stadslogistiek. Willen we dit bereiken, dan hebben we nog wel even wat te doen. Immers, er rijden dagelijks duizenden vervuilende dieselbusjes over de grachten. Amsterdam is toe aan schone lucht, dat zal elke stadsbewoner beamen. En daar wil Michael van Wijngaarden graag zijn steentje aan bijdragen.

20 jaar logistiek

Michael komt uit de wereld van distributie en zit al meer dan 20 jaar in de logistiek. Als logistiek manager bij DHL heeft hij een hoop ervaring opgedaan. Anderhalf jaar geleden heeft hij zich aangesloten bij het Breikersteam. En dat doet hij vanuit een visie: de wereld een stukje schoner maken. Daar zet hij zich dan ook met ziel en zaligheid voor in; in zijn privétijd, maar ook zeker beroepsmatig.

Schoner Amsterdam

Na zijn lange loopbaan bij DHL ging Michael bij zichzelf te rade: wat vind ik belangrijk en waar wil ik me de rest van mijn carrière mee bezighouden? “Het antwoord kwam vanzelf”, zo vertelt Michael. “Verduurzaming en alles wat de impact op het milieu verkleint, draag ik een warm hart toe. Het klinkt misschien een beetje ‘over de top’, maar ik wil helpen waar kan om de wereld een beetje schoner en mooier te maken. De wereld zal me niet lukken, maar voor Amsterdam maak ik me graag hard.”

Kennis plus missie

Met zijn kennis op het gebied van distributie én zijn persoonlijke missie om de wereld een beetje schoner te maken, was voor Michael de keuze om consultant binnen de stadslogistiek te worden, eigenlijk een eenvoudige optelsom. “Als Breiker kan ik mijn kennis over transportlogistiek delen”, vertelt Michael. “Er zullen altijd middelen nodig zijn om goederen en producten van A naar B te brengen. Zeker met het steeds groter wordende aantal online aankopen. Busjes, groot en klein, rijden af en aan met hun pakketten. De bezorgers hebben het door de coronacrisis drukker dan ooit en klanten zien alleen dat hun producten geleverd worden. Maar daar gaat een wereld aan vooraf.”

Meer dan bereid

Michael benadert middelgrote bedrijven en gaat het gesprek aan over het ‘verslimmen’ en verduurzamen van hun logistiek. “Dat doe ik vanuit mijn eigen motivatie en volgens mij zou ik dat ook op geen enkel andere manier kunnen”, legt Michael uit. “Eigenlijk zijn bedrijven altijd blij met mijn gratis advies. Iedere ondernemer die met zijn bedrijf in de Randstad zit, ziet wel dat er iets moet gebeuren. De MKB-ers zijn meer dan bereid om naar de mogelijkheden te kijken. Al zijn de motivaties soms verschillend; de één wil de CO2-uitstoot verlagen vanuit z’n groene hart, de ander moet hierover gaan nadenken omdat opdrachtgevers dat van hem eisen. Het belangrijkste is dat ze meegaan in de beweging: het slimmer en schoner maken van hun logistiek, zoals het elektrificeren van hun voertuigen.”

Vragenvuur

Vragen die Michael zoal te beantwoorden krijgt zijn: hoe kunnen we onze stadslogistiek zo aanpassen dat het minder impact heeft op het milieu? Als ik elektrisch wil gaan rijden, wat gaat me dat dan kosten? Voor welke subsidieregeling kom ik in aanmerking? “Aan de hand van een berekening, de Total Cost Of Ownership (TCO), kunnen er keuzes gemaakt worden. De TCO geeft namelijk een duidelijk beeld van de kosten, het lange termijn voordeel en de subsidies, milieuaftrek, vrijstelling van BPM en bijtelling voordelen”, legt Michael uit.

Minder de weg op

Michael kijkt met de ondernemers niet alleen naar het elektrificeren van het wagenpark. “Ik kijk graag naar het totale plaatje”, vertelt Michael. “Waarom zouden we bijvoorbeeld drie keer per dag de stad in rijden als het, door krachten te bundelen of door middel van een hub, ook in één rit geleverd kan worden? Waarom niet als winkelier de goederen aan de rand van de stad opslaan en zorgen dat de aankoop op een schone manier bij de klant terechtkomt? Ook dit zorgt voor minder vervuilende busjes in de stad.”

Toekomst

Van alle bestelbusjes die nu in Nederland rondrijden (1 miljoen stuks), zijn er slechts 5000 elektrisch. Er is dus nog een flinke inhaalslag te maken. Wat daarbij gaat helpen is de landelijke subsidieregeling die er volgens de planning in maart 2021 aan zit te komen. Michael: “Een mooie regeling waarvan ik verwacht dat door veel bedrijven gebruik van gemaakt gaat worden. Ondernemers krijgen tien procent subsidie van de netto catalogusprijs bij aanschaf van een bedrijfsauto. Bij aanschaf van een bus van 30.000 euro, is dat toch 3000 euro winst. Ik zie dat vooral als een extra trigger om ondernemers over de streep te krijgen. Subsidie werkt altijd. Buiten dat zijn fabrikanten hard aan de slag om de actieradius en laad- en trekvermogen van bestelbussen te vergroten. Al met al zie ik de toekomst vooral schoon en fris tegenmoet.”

INTERESSANT? DEEL DIT ARTIKEL GERUST MET JOUW NETWERK!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top